Traducere din limba engleză de
Dinu Moga
Asemănări între Vechiul şi Noul Testament
Vechiul şi Noul Testament proclamă acelaşi mesaj. Există, oricum, o diferenţă în felul în care este prezentat mesajul. Găsim trei aspecte principale prin care se arată că felul în care i-a tratat Dumnezeu pe israeliţi este acelaşi cu cel al credincioşilor de astăzi.
Pavel stabileşte în mod definitiv că Evanghelia pe care o predica el este cea pe care "Dumnezeu o promisese mai înainte prin prorocii Săi în sfintele Scripturi (Romani 1:2).
Mai târziu el spune că dreptatea credinţei despre care predica Evanghelia era "mărturisită de Lege şi proroci" (Romani 3:21).
Înţelegerea pe care a avut-o Dumnezeu cu poporul era: "Eu voi fi Dumnezeul vostru, şi voi veţi fi poporul Meu" (Levit. 26:12). Dacă poporul lui Israel dorea să fie poporul lui Dumnezeu, atunci el trebuia să trăiască viaţa pe care i-a dat-o El, binecuvântările şi mântuirea primită de la El. Dumnezeu nu are în vedere numai bucuria pământească. El vrea să ştim că poporul Său este eliberat de la moarte şi păstrat pentru veşnicie prin mila Sa veşnică. Profeţii au crezut şi ei acest lucru şi sub călăuzirea lui Dumnezeu au scris cu privire la el: "Căci Domnul este Judecătorul nostru, Domnul este Legiuitorul nostru, Domnul este Împăratul nostru: El ne mântuieşte!" (Isaia 32:22). Da, Isaia a ştiut că mântuirea veşnică putea veni numai de la Dumnezeu. Şi Habacuc a ştiut că Dumnezeu dă viaţă veşnică: "Doamne, nu eşti Tu din veşnicie, Dumnezeul meu, Sfântul meu? Nu vom muri!" (Habacuc 1:12).
Când studiem vieţile unora dintre conducătorii poporului lui Israel nu putem crede că ei au urmărit să aibă numai binecuvântările pământeşti. Cu siguranţă Avraam a ştiut că el n-a obţinut încă ceea ce Dumnezeu avea pentru el cel mai bun, chiar dacă el a fost foarte binecuvântat. "Prin credinţă a venit şi s-a aşezat el în ţara făgăduinţei, ca într-o ţară care nu era a lui şi a locuit în corturi, ca şi Isaac şi Iacov, care erau împreună moştenitori cu el ai aceleiaşi făgăduinţe. Căci el aştepta cetatea care are temelii tari, al cărei meşter şi ziditor este Dumnezeu" (Evrei 11: 9,10). "În credinţă au murit toţi aceştia, fără să fi căpătat lucrurile făgăduite, ci doar le-au văzut şi le-au salutat de departe, mărturisind că sunt străini şi călători pe pământ ... Dar doreau o patrie mai bună, adică o patrie cerească. De aceea, lui Dumnezeu nu-i este ruşine să se numească Dumnezeul lor căci le-a pregătit o cetate" (Evrei 11: 13,16).
Este deci cert că Dumnezeu n-a promis poporului lui Dumnezeu numai hrană, plăceri, bogăţii şi putere în lumea de acum - El le-a promis şi viaţă veşnică.
Diferenţe între Vechiul Testament şi Noul Testament
Cu toate că Vechiul şi Noul Testament sunt amândouă revelaţia harului lui Dumnezeu, există câteva diferenţe între ele. Aceste diferenţe constau în modul în care Dumnezeu şi-a administrat harul Său.
Dumnezeu a dat poporului lui Israel legământul Său, multe alte privilegii şi chiar prezenţa Sa între ei. El l-a îngrijit pe Israel ca pe un copil preaiubit. Celelalte naţiuni erau considerate ca nişte străini şi erau îndepărtate din preajma lor. Israel a fost sfinţit de Dumnezeu timp în care celelalte popoare au fost lăsate în păcatul lor.
Dar când Cristos, Mijlocitorul între Dumnezeu şi om, a fost revelat, zidul care oprea celelalte naţiuni să nu intre în binecuvântarea lui Dumnezeu, a fost dărâmat. De atunci Dumnezeu a vestit pacea acelor popoare care erau departe de El. De atunci încoace nu mai există diferenţă între evrei şi neamuri; oameni din amândouă categoriile de popoare sunt împăcaţi cu Dumnezeu şi se dezvoltă împreună într-un singur popor. Cristos n-a permis ca neamurile să intre în împărăţia Lui din ceruri ca nişte cetăţeni de clasa a doua, ci le-a dat privilegii depline, aşa că nu contează deloc dacă un om este evreu sau dintre neamuri. "Nu mai este nici iudeu, nici grec; nu mai este nici rob, nici slobod; nu mai este nici parte bărbătească, nici parte femeiască, fiindcă toţi suntem una în Isus Cristos" (Galateni 3:28).
Pe Dumnezeu nu-l putem acuza de inconsistenţă, pentru că El foloseşte când o metodă, când alta în lucrul Său cu oamenii. Aşa cum un fermier face o anume lucrare în timpul iernii şi o altă lucrare în timpul verii, tot aşa Dumnezeu lucrează în moduri diferite în situaţii diferite. El va avea "marginile pământului în stăpânire" şi va avea "stăpânire de la o mare la alta şi de la Râu până la marginile pământului" (Psalmul 2:8; 72:8).
Articol preluat din cartea Creștinism biblic de John Calvin (Editura Făclia, Oradea, 1998).
© Editura Făclia
Preluarea acestui articol de pe situl Editurii Făclia este strict interzisă fără permisiunea scrisă a editurii
Nici o postare găsită